Tak ako pri každom učení sa novej zručnosti, aj tu platí, začať s nácvikom strihania postupne, od najjednoduchších krokov po najzložitejšie.
Častou otázkou rodičov býva, od akého veku môžu deti strihať nožnicami, obávajúc sa nebezpečenstva.
Odpoveď je veľmi individuálna, záleží od konkrétneho dieťaťa. (Napr. Moje deti fascinuje strihať nožničkami od 18-teho mesiaca. Do rúk ich dostali, akonáhle ukončili fázu objavovania sveta pchaním si všetkého do úst 😀 )
Dieťa, ktoré nastúpilo do materskej školy, by už nejakú skúsenosť s nožničkami malo mať.
Realita ale ukazuje, že práve v materskej škole získajú deti s nožnicami vôbec prvú skúsenosť..
Práve preto, ak prijmeme do triedy úplne nové deti, nožnice by nemali byť vystavené voľne, pretože môže hroziť nebezpečenstvo úrazu. Tým, že deti majú s nožnicami rôzne skúsenosti, musíme si ich otestovať s každým dieťaťom individuálne.
Bezpečnosť pri narábaní s nožnicami.
- Nožnice majú svoje miesto, obvykle nejaké vedierko, a deti ich doň odkladajú bezprostredne po ukončení činnosti.
- Pri strihaní držia nožnice v bezpečnej vzdialenosti od tváre, od kamaráta.
- Dieťa s nožnicami v pokoji sedí, neprechádza, nebehá, nie je rozptyľované inými aktivitami (Napr. sa s nimi určite nepôjde hrať na kaderníčku 😆 )
Nácvik strihania možno metodicky rozdeliť
do týchto 10 krokov
1.Trhanie papiera
Je akousi predprípravou. Dieťa spoznáva vlastnosť papiera – že ho vie vlastnoručne deliť na mnoho menších častí.
- na kúsky – trhá voľne neurčité tvary podľa vlastného uváženia
- na pásiky – ukážeme dieťaťu ako dokáže odtrhnúť súvislý pás pozdĺž celého hárku – dieťa si uvedomuje, že dokáže trhaný tvar nejakým spôsobom ovplyvňovať
2.Odstrihávanie kúskov z pásika
Dieťaťu pripravíme dlhé pásy papiera široké cca 2 cm. Nie širšie ako dĺžka čepele detských nožničiek, aby dieťa dokázalo odstrihnúť celý kus jedným strihom.
- voľne – odstriháva z pásika na ktoromkoľvek mieste
- po čiare – odstriháva z pásika po vyznačených čiarach
3.Zastrihávanie
Dieťa do hárku papiera zastriháva po okraji tak, aby využilo celú dĺžku čepele detských nožničiek.
- voľne – zastriháva do papiera na ktoromkoľvek mieste
- po čiare – zastriháva po vyznačených čiarach, ktorých dĺžka = dĺžka čepele nožníc, cca 5-6 cm
4.Strihanie dlhej rovnej čiary
Dieťa sa učí jednotlivé „zástrihy“ plynulo spájať a strihať nožnicami súvisle po celej dĺžke.
- voľne – strihá skrz celý hárok papiera ľubovoľne
- po čiare – strihá po čiare od najkratších po najdlhšie
5.Strihanie CIK-CAK
Dieťa sa učí nožnice a papier otáčať podľa potreby doprava-doľava. Zdokonaľuje koordináciu oboch rúk.
- Začíname s miernym sklonom, ktorý postupne „zaostrujeme“
- CIK-CAK – voľne i po čiare, strihá plynulo po celej dĺžke papiera
6.Strihanie DO OBLÚKA
Dieťa zvláda koordináciu oboch rúk.
- Začíname s väčším sklonom, ktorý postupne zmenšujeme
- Ideálna je špirála – strihá po predtlačenej čiare špirály z vonkajšej strany smerom dovnútra
7.Vystrihovanie jednoduchých objektov
Dieťa vystrihne z papiera ucelený objekt oblého tvaru.
- Kruhy, ovály, srdce, slza..
8.Strihanie po vlnovke
Dieťa využíva plynulé otáčanie nožníc a papiera do oboch strán.
- Vlny od väčších po menšie
9.Vystrihovanie pravouhlých objektov
Dieťa vystrihne presne po čiare hranaté objekty.
- Štvorce, obdĺžniky, domčeky, „diamanty“..
10.Vystrihovanie kombinovaných tvarov
Dieťa vystrihne presne po čiare objekty hranatých aj oblých tvarov.
- Postavičky, zvieratká, dopravné prostriedky..
Lenivý TIP!
Daj deťom v triede celoročne k dispozícii krabicu plnú letákov zo supermarketov či detských časopisov a máš tú najlepšiu pomôckou na nácvik strihania!
Deti si môžu rozstrihať letáky krížom-krážom a vystrihovať si obrázky, ktoré sa im páčia:)
Krabica plná starých časopisov je totiž jedna z TOP 10 vecí, ktoré každá učiteľka v škôlke musí mať ! 😀