Aktivita pre deti, prostredníctvom ktorej sa zábavným spôsobom oboznamujú s určovaním polohy objektov s využitím slovných spojení nad, pod, vedľa, hore, dole, vpravo, vľavo, medzi, uprostred a podobne.
Motivácia: V rámci témy venovanej vtáctvu v zime môžeme deťom navrhnúť postaviť nevšedný „domček pre vtáčiky“ ako HOTEL, v ktorom by mohli bývať všetky vtáky spolu:)
Mal by byť veľký, mať aspoň tri poschodia a na každom poschodí aspoň tri izby.
Keďže na stavbu domu je treba veľa času aj veľa rúk, ideálne na ranné hry v skupinách 🙂 Deti majú za úlohu postaviť takýto hotel z dostupných stavebníc (LEGO, Seva.. ), z krabíc, alebo aj poličiek, stoličiek – čo je po ruke a následne doň „nasťahujú“ vtáčiky – napr. vyrobené z papiera.
V hre deti prirodzene usmerňujem k opisu polohy – KAM nasťahuješ sovičku? VEDĽA sýkorky alebo POD orla? a podobne.
Je treba si uvedomiť, že deti sa učia orientácii v priestore postupne:
- opis polohy objektu vo vzťahu k svojmu telu = napravo, naľavo odo mňa, nado mnou, podo mnou, vedľa mňa (3-4 ročné)
- vo vzťahu k inému objektu v priestore = napravo od dverí, pod stolom, nad skrinkou (4-5 ročné)
- vo vzťahu k inému objektu na ploche = napravo/naľavo od obrázka na tabuli, hore/dole na papieri a pod (5-6 ročné)
„Hore na stavebnici“ a „hore na papieri“ vnímajú deti odlišne.
Keď deti používajú opis polohy predmetu v priestore správne, plynulo prejdeme na plošné prevedenie:)
Nižšie si stiahni pomôcku
Domček s okienkami, ktorý poslúži ako podložka
1.Úloha: Deti sa najprv oboznámia s názvami všetkých predmetov, v tomto prípade vtákov. Kartičky s obrázkami ukladajú do okienok podľa ľubovôle a pomenúvajú ich.
2.Úloha: Vytlačím viacero podložiek – pre seba, ktorá bude slúžiť deťom ako vzor a jednu do skupín/dvojíc. Rozložím kartičky na svoju podložku a úlohou detí je uložiť ich obrázky presne tak isto aj na svojej podložke.
3.Úloha: Deti ukladajú na podložku kartičky do okienok podľa pokynov – využívame slovné spojenia na určovanie polohy objektov (vpravo, vľavo, hore, dole, nad, pod, vedľa, medzi, uprostred a pod.)
- Vľavo hore býva KUKUČKA
- Vedľa kukučky býva OROL
- Pod orlom býva SÝKORKA
- Napravo od sýkorky býva PINKA
- Nad pinkou býva ĎATEĽ
- Uprostred dole býva HOLUB
- Naľavo od holuba býva STRAKA
- Medzi strakou a kukučkou býva VRABEC
- Naspodku býva aj HAVRAN
- Najvyššie býva VÝR
4.Keď sú všetky okienka zaplnené, môžeme odoberať – Dieťa odpovedá na otázku „Kto odišiel z domčeka?“ a odoberie danú kartičku.
Von z domčeka vyletel vtáčik, ktorý:
..býva pod sýkorkou ..býva vľavo dole
..býva medzi ďatľom a havranom ..býva uprostred hore
5.Úloha: Keď sú deti zorientované, necháme ich vymenovať všetky vtáčiky, ktoré vyhovujú opísanej polohe:
Vymenuj všetky vtáky, ktoré bývajú vpravo, vľavo, najvyššie, najnižšie, na druhom poschodí.
Využi tento jednoduchý domček s okienkami na orientáciu na ploche podľa pokynov
s akýmikoľvek obrázkami, ktoré vám vyhovujú
– podľa aktuálne preberanej témy, nálady i úrovne detí.
Podlozka-pracovny-list-domcek-10-okienok.pdf (645 stiahnutí )
Výkonový štandard: Určí (označí) objekt na základe popisu polohy pomocou slov a slovných spojení hore, dole, vpredu, vzadu, nad, pod, pred, za, medzi, na (čom, kom), v (čom, kom), vpravo, vľavo, v rohu, v strede (miestnosti, obrázka …).
Pomocou slov a slovných spojení hore, dole, vpredu, vzadu, nad, pod, pred, za, medzi, na (čom, kom), v (čom, kom), vpravo, vľavo, v rohu, v strede (miestnosti, obrázka …) opíše polohu objektu, umiestni predmet podľa pokynov, dá pokyn na umiestnenie predmetu na určené miesto
Lenivý TIP: Pre dlhšiu trvácnosť si podložku (obrázok domčeka) aj kartičky odporúčam zalaminovať:)
Ja som ho využila v rámci poznávania vtáctva:)
Ak si chceš stiahnuť k domčeku aj vtáčiky, tieto si stiahni tu:
aktivita-domcek-pre-vtaciky-orientacia.pdf (394 stiahnutí )
Výkonový štandard: Určí (označí) objekt na základe popisu polohy pomocou slov a slovných spojení hore, dole, vpredu, vzadu, nad, pod, pred, za, medzi, na (čom, kom), v (čom, kom), vpravo, vľavo, v rohu, v strede (miestnosti, obrázka …).
Pomocou slov a slovných spojení hore, dole, vpredu, vzadu, nad, pod, pred, za, medzi, na (čom, kom), v (čom, kom), vpravo, vľavo, v rohu, v strede (miestnosti, obrázka …) opíše polohu objektu, umiestni predmet podľa pokynov, dá pokyn na umiestnenie predmetu na určené miesto.