Aktivity zamerané na poznávanie tradičných remesiel
Mám veľmi rada tradičné remeslá a preto obľubujem túto tému:)
V rámci týždňa venovanému tradičným remeslám zvyknem deťom vystaviť na meno a na konci týždňa slávnostne odovzdať i Výučný list! Napríklad takýto:
U tkáčky si utkať nite
U mlynárky osiať v site
U rezbára nebyť drevo
U kováča udrieť smelo
Zlatníkove poznať heslo,
„zlaté dno má každé remeslo!“
V prípade záujmu si ho môžeš STIAHNUŤ na konci článku:)
Týždeň má päť dní a každý deň sa venujeme niečomu inému. Remeselné aktivity sú prednostne zamerané na zručnosť rúk a pohyb prstov, preto sú i ciele psychomotorického charakteru a rozvíjajú najmä jemnú motoriku. V neposlednom rade tiež budujú kladný vzťah k práci a remeslám ako takým.
Motivácia: Každé ráno na deti čakajú stoly zaplnené pomôckami a materiálom aktuálneho remesla. Pri nich ich srdečne víta „vo svojej dielni“ učiteľka alebo maňuška, v roli daného remeselníka. Predstaví sa remeslom i krstným menom, deti si to tak ľahšie pamätajú:)
Pondelok: U tkáčky Táničky
Ako prvé remeslo bude tkanie. Máme za úlohu pomôcť tkáčke Táničke utkať triedny koberec priateľstva a to vyžaduje dlhší čas. Preto začneme už v pondelok, aby sme ho do piatku stihli 🙂 Nemáme krosná? Nevadí! Naučí nás tkať aj na hula-hop kruhu – je to jednoduché! Osnovu som si pripravila podľa tohto návodu a čo sa starých tričiek týka, kľudne zapojte i rodičov:) (Nerozumiem, prečo pani vo videu všetko robí sama, keď jej tam behajú dvaja pomocníci.. mne sa to samej nechcelo:)
Vhodne využíva či spracúva materiály pri modelovaní objektov.
ŠC1: Dieťa podľa názornej ukážky správnym spôsobom (striedavo ponad/popod) prevlieka stuhy tkaniny skrz tkaciu osnovu.
ŠC2: Dieťa primeraným ťahom podľa potreby uťahuje alebo uvoľňuje stuhy tkacej osnovy.
ŠC: Dieťa spolupracuje v skupine na základe svojich osobných predpokladov pri tvorbe tkaného koberca.
Deti v tkaní pokračovali každý deň počas ranného kruhu, kedy sme si okolo neho posadali a každý prevliekol „svoj kúsok“, pri ktorom najbližšie sedel:) Deti si podávali stuhu a zároveň vraveli svoje nápady na to, kde všade a na čo všetko sa dá taký koberec použiť! Neverili by ste na čo všetko sme prišli!
Zatiaľ čo jedna skupina tká, druhá „v dielni maká“:) Každý podľa seba, čo sa mu páči – strihá, šije, skladá, porovnáva a triedi gombíky, navíja nite, skúma hmatom rôzne textílie a pod., čo len oči zaujme a ruky zabaví:)
Utorok: U mlynárky Marky
U mlynárky nás čakajú starožitné sitá na osievanie múky. Keď je múka na stokrát osiata a riekanka Osievame múčku nám už píli uši, pustime sa do miesenia a modelovania pekárenských dobrôt.
Manipuluje s drobnými predmetmi a rôznymi materiálmi.
ŠC1 = Dieťa vie za pomoci oboch rúk presýpať a prelievať rôzny materiál (múka, hrozienka, voda, mlieko a i.) z jednej nádoby do druhej.
ŠC2 = Dieťa vie prstami dominantnej ruky vtláčať drobný materiál do hmoty.
Vhodne využíva či spracúva materiály pri modelovaní objektov.
ŠC1: Dieťa vie oboma rukami miesiť hmotu rôznej hustoty. Kombinovaním rozličných prísad vytvára modelovaciu hmotu vhodnú na tvarovanie objektov.
ŠC2: Dieťa vie oboma rukami vymodelovať z cesta valec, guličku, placku.
Streda: U rezbára Riša
Čo všetko je v triede vyrobené z dreva? Veľký nábytok, hračky i malé ceruzky. Vieš z ceruziek vyskladať obrázok?
Rezbár potrebuje drevo. Veľa dreva a nie hocijakého!
Poďme hľadať to najvhodnejšie do lesa! Vonku zbierame všetky možné papeky, paličky konáre rôznej hrúbky, dĺžky a tvarov. Podarí sa nám nájsť „trojzubec“? Alebo „hrebeň“? Vieš vyskladať paličky do tvaru hviezdy, domčeka, kruhu? Z dreva máme toľko možností! Poukladajme obrázky ich popri chodníku, nech všetci vidia, akí sme šikovní! Alebo si vyskladajme prekážkovú dráhu a preskakujme ju každý deň!

Manipuluje s drobnými predmetmi a rôznymi materiálmi.
ŠC: Dieťa ukladá drevené paličky/špajdle/ceruzky/konáre do rôznych tvarov podľa pokynov alebo vlastnej fantázie.
Štvrtok: U kováča Karola
Snáď v každej triede sa nájde zatĺkacia hračka. Pribíjať klinčeky do korku vieme i (napríklad) skrz papierové podkovičky. Jeden kováč koňa kuje, koľko klincov potrebuje?
Manipuluje s drobnými predmetmi a rôznymi materiálmi.
ŠC: Dodržiava pravidlá bezpečnosti pri práci s ostrými predmetmi, dbá na poriadok a nebezpečné predmety odkladá na vyhradené miesto.
Piatok: U zlatníka Zoltána

Vhodne využíva či spracúva materiály pri modelovaní objektov.
ŠC1: Dieťa samostatne zhotoví náramok/náhrdelník navliekaním korálok na pamäťový drôt.
ŠC2: Dieťa spojí dva konce náhrdelníka uviazaním uzla.
Záverom slávnostne odovzdáme do rúk všetkým deťom výučný list!
Vyucny-list-MS.pdf (916 downloads )
A čo náš koberec priateľstva?
Deti ho okrem ranného kruhu prepletali kedykoľvek sa im zachcelo, počas celého týždňa i poobede, no náš kruh je obrovský a občas ho bolo treba i vypliesť a zapletať nanovo.. a preto budeme okolo neho utužovať priateľstvo aj naďalej:)
Deti si navyše vymysleli, že bude lietajúci. A bude mať aj čarovnú moc!
Dievčatám sa najviac páčil nápad, že kto si naň sadne, zaraz opeknie. Chlapci najviac hlasovali za to, že kto sa naň postaví, bude neviditeľný!
A váš koberec čo dokáže? Vyskúšate? Dajte mi vedieť!
Remesiel je viac než dosť a jeden týždeň nám na to ani nestačí. Inokedy sme navštívili:
U hodinára Huga
Keď dáš deťom na výber množstvo detských ale aj „reálnych“ šroubičiek a matiek rôznych veľkostí, aby hľadali podľa rozmerov ten vhodný, ktorý sa dá zašroubovať, všimni si, že uprednostia tie reálne, kovové pred plastovými. V železiarstve kúpiš za pár drobných;)
U šúpolienky Lenky
Namiesto šúpolia vieš využiť krepový papier.
U hrnčiara Huberta

















