Deti vo veku 3-6 rokov by nemali tráviť pred obrazovkou viac ako 30 minút denne aj to nie každý deň.
Upozorňuje na to i Ministerstvo zdravotníctva SR, ktoré v spolupráci s odborníkmi vydalo jasné „Odporúčania na zdravé používanie obrazovkových médií u detí a adolescentov 2025“
Túto polhodinku si akiste (aj vo väčšej miere) „minú“ doma.
V materskej škole sledovanie televízie nemá mať priestor, s výnimkou príležitostných, krátkych (5-15 minút) edukačných videí, ktorým predchádza alebo následne nadväzuje iná edukačná aktivita.
„Hurá, prší!“ plná radosti vykríkla moja vtedy 3,5 ročná dcéra v jedno ráno, keď sme sa spoločne chystali do škôlky. Ja som si pre seba v mysli naopak hundrala, že och prší, aký nanič deň to bude. No ona pokračovala: „To je super, môžem si obuť svoje gumáčiky! A vezmem si môj nový lienkový dáždnik!“
Dážď nie je dôvod, aby sme s deťmi nešli von!
Častou situáciou v MŠ je, že nie všetky deti majú pripravený pršiplášť/dáždnik, vhodnú obuv do dažďa, oblečenie na prezlečenie.. čo je často dôvod, že celá trieda musí ostať vnútri.
Pobyt vonku za každého počasia*
je dôležitou súčasťou budovania imunity detí.
(*okrem naozaj nepriaznivého – silný dážď, vietor, krúpy, fujavica)
Top 10 aktivít na tému dážď pre deti 3–6 rokov (vnútri)
1.Prekážková dráha
Pobyt vonku je aj na to, aby sa deti „vybehali“. Bežne je v triede z bezpečnostných dôvodov behať zakázané, s výnimkou rozcvičky. Je to skvelá príležitosť povyťahovať zo skladu zabudnuté bedne, molitanové prekážky, žinenky, lavičky a rozložiť si prekážkovú dráhu!
Kým ju deti rozložia, vyšantia sa a naspäť odložia, čas ubehne ani sa nenazdáte!😊
2.Hľadanie pokladov
V každom sklade v materskej škole sa vždy nájde HROMADA starých zabudnutých vecí! Jeden by neveril, čo všetko sa tam nájde! Čas od času je potrebné ho pretriediť a „škaredý“ deň je ideálna príležitosť! Dovoľ deťom nahliadnuť do tajomného skladu plného pokladov! Roztriediť staré obrázky, pomôcky, dekorácie, maňušky, korálky, retro stavebnice a hračky – uvidíš, čo všetko deti zaujme!😊
3.Hudba dažďa
Vybaľ deťom Orffov inštrumentár! Prvotný rámus ( rozumej – každé dieťa musí skúsiť každý nástroj) premeňte na „hudbu dažďa“. Tiché klopkanie v pomalom rytme stupňujte, zrýchľujte v búrku, ktorá sa bude opäť vzďaľovať až utíchne.
Zaspievajte a zahrajte si piesne s tematikou „Prší, prší, len sa leje“, „Klope, klope dáždik“ a iné.
4.Brainstorming v oblakoch
Deti si posadajú na koberec do kruhu. Učiteľka doprostred kruhu položí z bieleho papiera vystrihnutý oblak s nápisom „DÁŽĎ“ a hovorí: „Dážď vzniká, keď sa na oblohe nahromadí veľa oblakov. Každý dostane svoj vlastný obláčik. Nakresli naň to, čo ti napadne, keď sa povie „dážď“.“ Deti z hárku bieleho papiera vystrihnú alebo vytrhnú ľubovoľný tvar oblaku.
Doň nakreslia čokoľvek, čo im napadne – dáždnik, dúhu, hru, ktorú sa hrajú doma, keď prší..
Potom obláčiky poukladajú na zem okolo oblaku „DÁŽĎ“ a opíšu svoj obrázok kamarátom. Oblaky môžu nalepiť na spoločný plagát ako pojmovú mapu.
5.Rozprávka o daždi
Predošlý brainstorming možno využiť ako prípravu na tvorbu „Rozprávky o daždi“. Učiteľka drží papierový alebo obláčik vaty a začne rozprávať rozprávku, napr. slovami: „Jedného dňa sa obláčik vydal na dobrodružnú cestu po oblohe, keď tu zrazu ..“ alebo „Jedného dňa na oblohe oblaky pohádali a..“ podá obláčik dieťaťu sediacemu vedľa. Dieťa, ktoré drží oblak vymyslí vetu tak, aby nadväzovala na príbeh. Spoločne tak vymyslíte rozprávku o daždi, ktorú môže učiteľka priebežne zapisovať a prečítať ju na konci v celku.
Deťom sa takáto hra na autorov vždy veľmi páči, rozvíja tvorivosť, fantáziu, slovnú zásobu, vyjadrovanie a logickú nadväznosť.
6.Hry s mlákou
Taká obyčajná mláka je pre deti vcelku fascinujúca vec, ktorú vedia využiť na mnoho hier. Tak napríklad:
- ukladanie listov, lodiek, pozorovanie ako vedia „plávať“
- maľovanie paličkou, rozťahovanie mláky do strán
- hádzanie kamienkov, drobných predmetov
- pozorovanie sústredných kruhov
- pozorovanie odrazu vo vode
- samozrejme skákanie a fŕkanie na všetko navôkol
7.Vodné experimenty
Zoženieme nádoby rôznych objemov a tvarov. Deti ich rozložia vonku, kde prší, ideálne k oknu, aby ich mohli z triedy pozorovať.
Úlohou je pozorovať, ako rýchlo sa jednotlivé nádoby naplnia vodou.
Staršie deti si môžu vyrobiť „odmerku“ a zapisovať si „Dažďový denník“, koľko dielikov počas dní napršalo.
8.Maľovanie stekajúcich kvapiek
Deti maľujú na výkres uchytený napr. magnetom na tabuli, prilepený na stene, okne, maliarskom stojane, jednoducho tak, aby po priložení štetca (príp. pipety) vodová farba stekala dole.
Deti pozorujú, ako farba steká smerom nadol, čím vznikajú rôzne dlhé farebné čiary. Obraz môžete ľubovoľne dotvoriť.
TIP! Nezabudnite výkres podložiť novinovým papierom, aby farba nestekala aj na podlahu/koberec 😆
9.Pohybová hra „Prší, prší“
Deti sa pohybujú voľne v priestore triedy, učiteľka klopká v rytme na ozvučných drievkach a spolu s deťmi spievajú:
„Prší, prší, len sa leje, zatvárajte okná dvere,
kto sa rýchlo neskryje, toho dáždik umyje.“
Na buchnutie na bubon (=hrom) sa musia deti v triede skryť – pod stôl, deku, za stoličky..
Keď sú všetky deti v úkryte, učiteľka cinká jemne na triangel:
„Už neprší, slnko svieti, dúha volá všetky deti – čo majú na sebe niečo ŽLTÉ.“
Deti, ktoré majú na oblečení danú farbu, vyjdú z úkrytu a chytia sa za ruky. Spolu s učiteľkou spievajú:
„Už neprší, slnko svieti, dúha volá všetky deti – čo majú na sebe niečo napr. MODRÉ.“
Takto deti vyvolávame, až sú v kruhu všetky a hra sa opakuje. Deti si zábavným spôsobom opakujú farby.
10.Dramatizácia
Povyťahujem staré rekvizity z rôznych vystúpení, kostýmy, divadelné scénky a deti sa hrajú „Na divadlo“ podľa fantázie. Alebo si zahráme divadlo „Pod hríbom“! Je o tom, ako v lese začne pršať a zvieratká sa postupne schovávajú pod jeden hríb. Pointou je, že zvieratká sa pod hríbom stále pomestia, aj keď ich je čoraz viac, pretože čím viac prší, tým je hríb väčší. Na túto pointu necháme prísť deti samé;)
Omaľovánky na výrobu postavičiek
k divadlu „Pod hríbom“
stačí vytlačiť, vyfarbiť, podlepiť tvrdým výkresom, prilepiť na špajdľu
a divadielko sa môže začať🤩





