1. Topenie ľadu s príchuťou farieb
Téma: Topenie a teplo
Pomôcky:
- Kocky ľadu
- Potravinárske farbivá
- Lyžička soli
- Plastové misky
Postup:
- Priprav kocky ľadu a do každej pridaj trochu potravinárskeho farbiva.
- Polož farebné kocky ľadu na tanier alebo do misky.
- Posyp jednu kocku ľadu soľou a druhú nechaj bez soli.
- Pozorujte, ktorá kocka sa topí rýchlejšie.
Čo sa deti naučia: Soľ spôsobuje rýchlejšie topenie ľadu.
2. Magnetické poklady
Téma: Magnetizmus
Pomôcky:
- Magnet
- Kovové predmety (sponky, mince, klince)
- Nekovové predmety (guma, papier, plast)
- Miska alebo kôš
Postup:
- Vlož do misky rôzne predmety.
- Požiadaj deti, aby magnetom skúšali, čo sa naň prilepí a čo nie.
- Predmety triedia do dvoch skupín: magnetické a nemagnetické.
Čo sa deti naučia: Len niektoré predmety a kovy sú magnetické, napríklad železo a oceľ.
3. Cestovanie vody v papierovej utierke
Téma: Kapilárny efekt
Pomôcky:
- Papierová utierka
- 2 poháre
- Voda
- Potravinárske farbivo
Postup:
- Naplň jeden pohár vodou a pridaj farbivo. Druhý pohár nechaj prázdny.
- Papierovú utierku prelož na polovicu a jedným koncom ju vlož do plného pohára a druhým do prázdneho.
- Pozorujte, ako voda „cestuje“ do prázdneho pohára.
Čo sa deti naučia: Voda sa pohybuje cez maličké otvory v papieri.
4. Skákajúce vajíčko
Téma: Chemická reakcia a pružnosť
Pomôcky:
- Vajce
- Ocot
- Pohár
Postup:
- Vložte vajce do pohára a zalejte ho octom.
- Nechajte vajce v octe 24 hodín.
- Vyberte vajce, opláchnite ho. Nechaj deti skúsiť ho jemne poskakovať.
Čo sa deti naučia: Vďaka octu získa škrupina vajíčka pružnosť – „skákaciu schopnosť“ 🙂 (ocot rozpúšťa vápenatú škrupinu, pričom zanechá pružnú membránu, ktorá je ohybná.)
5. Bublinková sopka
Téma: Vzduch a voda
Pomôcky:
- Pohárik pre každé dieťa
- Pár kvapiek umývacieho prostriedku na riad
- Voda
- Slamka pre každé dieťa
Postup:
- Do pohárika kvapnite trochu čistiaceho prostriedku.
- Do polovice pohára naplňte vodou.
- Pomocou slamky fúkajte do vody a tvorte bublinky.
Čo sa deti naučia: Vzduch, ktorý fúkneme do vody s čistiacim prostriedkom vytvorí bubliny.
6. Plávajúce a potápajúce sa predmety
Téma: Hustota a vztlak
Pomôcky:
- Veľká nádoba s vodou
- Rôzne predmety (jablko, kameň, plastová fľaša, korková zátka)
Postup:
- Deti hádajú, či predmety budú plávať alebo sa potopia.
- Predmety postupne vkladajte do vody a pozorujte.
- Diskutujte, prečo niektoré predmety plávajú a iné nie.
Čo sa deti naučia: Niektoré predmety plávajú, niektoré sa ponoria na dno.
7. Vírenie vody vo fľaši
Téma: Pohyb tekutín
Pomôcky:
- Uzatvárateľné plastové fľaše
- Voda
- Olej (voliteľné)
- Trblietky (voliteľné)
Postup:
- Naplňte fľaše vodou do 3/4 a pridajte kvapku oleja a trblietky.
- Fľaše pevne zatvorte.
- Deti pozorujú vírenie vody vo fľaši pri trasení, krúžení.
Čo sa deti naučia: Voda sa pohybuje rôznymi spôsobmi.
8. Magnet v pohybe
Téma: Magnetizmus
Pomôcky:
- Magnetky
- Kancelárske spinky
- Papier (kancelársky aj tvrdší výkres)
- Nožnice
Postup:
- Polož kancelársku spinku na tvrdší výkres
- Odspodu výkresu prichyť spinku magnetom
- Pohybuj magnetom – spinka sa bude pohybovať tiež.
- Na spinku moôžu deti prilepiť napr. postavičku a na výkres nakresliť cestičku. Budú pohybovať magnetom tak, aby postavička cestovala po cestičke. Fantázii sa medze nekladú 🙂
- Vyskúšajte napr. let rakety vo vesmíre ako vo videu nižšie.
Čo sa deti naučia: Magnet ťahá kovové predmety za sebou.
9. Hra s tieňom
Téma: Svetlo a tieň
Pomôcky:
- Baterka
- Rôzne predmety
Postup:
- Nechaj deti svietiť baterkou na stenu a pozorujte zväčšovanie/zmenšovanie svetla v závislosti od vzdialenosti baterky od predmetu.
- Deti môžu položiť predmet na papier a odkresliť rôzne tiene, ktoré na záver porovnajú.
Čo sa deti naučia: Veľkosť a tvar tieňa sa mení podľa toho, ako na predmet dopadá svetlo.
10. Miešanie farieb
Téma: Farby
Pomôcky:
- Zaváraninové poháre
- Voda
- Vodové farby a štetce
- obrus
Postup:
- Nechaj deti postupne namiešať základné farby a „umyť štetec“ v pohári s vodou
- Keď máme namiešané poháre so žltou, červenou a modrou vodou, môžeme začať „čarovať“
- Dieťa do prázdneho pohára vyleje 1/2 žltej vody a 1/2 červenej vody – deti pozorujú vznik oranžovej vody
- Rovnako postupujeme s ostatnými farbami: žltá + modrá, červená + modrá..
- Zdá sa to jednoduché, ale pre deti je vznik novej farby priam hotové kúzlo!
- Na záver nechaj deti ľubovoľne kombinovať a namiešavať rôzne farebné odtiene.
Čo sa deti naučia: Zmiešaním dvoch farieb vznikne nová farba.
Ako vidíš, deti predškolského veku nepotrebujú komplikované experimenty!
Ich fascinujú bežné fyzikálne javy, ktoré sa nám dospelým môžu zdať nudné..
Ale až keď pochopia tieto základy, budú mať na čom stavať ďalšie poznatky v základnej škole.
Pomôž im chápať svet jednoducho a spolu postavte ten prvý, jednoduchý,
ale základný kameň vedomostí:)