Niekoľko overených TIPOV, ako si „poradiť s čertom“ v MŠ
O rizikách kontaktu malých detí s postavou čerta tvárou v tvár si prečítaj tu.
1.Zistím vnímanie postavy čerta u svojich konkrétnych detí
- od rodičov
- pýtaním sa otázok priamo detí (individuálne alebo spoločne, napr. v rannom komunikačnom v kruhu)
– Kto je to? Ako vyzerá? Čo robí? Máš z neho strach? Prečo?
Do tried vekovej kategórie 3-4 ročných detí prítomnosť čerta v triede úplne odmietam.
Rovnako, ak mám podozrenie,
že čo i len jedno dieťa z triedy (i starších) by mohlo mať z čerta strach, jeho prítomnosť vylúčim.
2.Ubezpečím všetky deti, že im v triede určite nehrozí žiadne nebezpečenstvo
materská škola je pre dieťa „druhým domovom“,
naša trieda má byť preň 100% bezpečným miestom
- preto nemôžem dovoliť, aby moju dlhodobú snahu zmarila jediná negatívna skúsenosť s čertom
- deti ubezpečím, že v prípade potreby minimálne ja ich určite ochránim (Áno, aj toho Ďura, ktorého by si niekedy aj sama najradšej čertovi dala 😆 )
3.Deti vopred dostatočne oboznámim s rôznymi podobami čerta
- Najmenším deťom, alebo deťom s veľkým strachom úplne stačí, že o ňom budú počuť, od rodičov, kamarátov..
- Postava čerta býva bohato zastúpená v rozprávkach, pozrime si napr. Mikuláš a čert, Jurošík a čert
- zaspievame si pesničku, skvelá je od Ujo Ľubo – Čerti (z albumu Spieva celá škôlka 6.), na ktorú sa dá nacvičiť čertovsky dobrý tanec 😉
- Pracujeme s čertom vyfarbením omaľovánky, nakreslením jeho postavy, naučením sa krátkej riekanky
- Čítame si veselé príbehy o čertovi, odporúčam napr. knižku Šibalstvá čerta Lotríka, ktorá má okrem vtipného textu aj veľmi sympatické ilustrácie:
4.Vyrobíme si bezpečnostný ochranný prostriedok:)
- AK ten čert predsa len príde – často úplne stačí, že deti vedia/počujú, že je niekde nablízku – možno sa mihne popod okno, možno niečo zabľaboce spoza dverí, ale bezprostredne s ním do kontaktu neprídu, do triedy nevstúpi
- Môžeme si s deťmi „pre istotu“ v rámci aktivít vytvoriť aj tzv. ochrannú bariéru, napríklad:
- Určíme, pokiaľ iba čert môže zájsť – len po prah dverí, nakreslíme s deťmi „ochrannú čiaru“ na dlážku, za ktorú už „nevie“ prekročiť (a naozaj ju neprekročí!)
- namaľujeme alebo si vytlačíme dopravnú značku „Zákaz vstupu zlým čertom!“
Môžeš si odo mňa stiahnuť tu:)
Zákaz-vstupu-zlým-čertom (446 stiahnutí )
- vyrobíme si pekné „ochranné náramky“ či amulety
-korálky na šnúrke na ruku, rolničky..
-prúžok papiera s nakresleným anjelikom
-využijem rozprašovač (napr. od okeny) na výrobu „repelentu=odplašovača čertov“ a postriekame ním vstupné dvere alebo seba, prípadne i toho čerta, ak by sa náhodou o niečo nekalé pokúšal 💪😆
- Môžeme sa s deťmi dohodnúť, že si čerta nakloníme – skamarátime ho:)
-ponúkneme ho medovníčkami
-namaľujeme mu obrázok
-zarecitujeme básničku
Čertík Bertík, a ty čo tu?
Či nemáš inú robotu?
Nechaj nás na pokoji,
tu sa ťa nik nebojí!
5.Dbám na správnu voľbu postavy
- Vopred sa informujem – kto bude čert, aké má skúsenosti s deťmi
- Osobne uprednostňujem, keď postavu čerta stvárňuje iné dieťa pred dospelým (už vôbec nie v maske ako v úvode tohto článku..)
- Odkonzultujem s ním, čo sa v našej konkrétnej MŠ môže a čo nie – čo samozrejme musí plne rešpektovať
- Ak nastane situácia, kedy sa nastavená hranica zdá byť prekročená – teda dieťa sa chystá plakať, bojí sa, urýchlene zasiahnem = objatie, ubezpečenie, že je určite v bezpečí, nič mu nehrozí a čerta láskavo poprosím, aby odišiel.
V materskej škole, svojej triede, má každé dieťa prežívať