Brainstorming je vynikajúca metóda na kreatívne vedenie detí k novým nápadom.
V materskej škole je dôležité podporovať kreativitu a fantáziu detí od najmladšieho veku. Jedným z efektívnych spôsobov, ako to dosiahnuť, je využitie metódy brainstormingu.
Výhody brainstormingu:
- Deti sa učia myslieť mimo zabehnutých koľají a objavujú nové spôsoby riešenia problémov.
- Posilňuje schopnosť detí vyjadrovať svoje myšlienky a nasledovať myšlienkové pochody druhých.
Ako využiť brainstorming v materskej škole + konkrétny príklad z praxe.
Dôležitá je atmosféra v triede:
- Atmosféra musí byť uvoľnená, otvorená, priateľská a bezpečná.
- Deti sa učia, že každý nápad je hodnotný a vítaný
- Reakcia učiteľky je vždy a výlučne pochvala, k vysloveným nápadom nie je potrebný ani želaný žiadny sprievodný komentár
- Nie je povolená žiadna kritika, pochybnosť na vyslovený nápad – nič – len výborne, super, skvelý nápad!
- Tým povzbudzujem deti k otvorenosti a odvahe prezentovať každý nápad.
- Deti musia cítiť dôveru, že sa môžu vyjadriť slobodne a bez obáv z odsudzovania.
Organizácia a priebeh:
- Deti pracujú frontálne (najmä mladšie 3-4 roky) alebo v skupinách (5-6 ročné).
- Ideálne využitie brainstormingu je počas ranného komunikačného kruhu.
- Každý brainstorming má mať cieľ – stanovte si konkrétnu otázku – čo konkrétne potrebujeme vymyslieť?
- Cieľ by nemal byť príliš všeobecný – pripravím doplňujúce otázky, ktorými vyšpecifikujem problém.
- Prednosť má kvantita pred kvalitou. Povzbudzujem k tomu, aby deti rozprávali nápady neustále – môžu nápad vykríknuť, žiadne povinné hlásenie sa a vyvolávanie, nápady „chŕlime“ ihneď ako nás napadnú.
- Aj na prvý pohľad „divné, smiešne, šialené“ nápady môžu dobre poslúžiť na tvorbu tých skvelých, preto je akýkoľvek posmech či kritika neprípustná.
- Učiteľka nápady ihneď zapisuje, resp. zakresľuje na tabuľu/plagát. Deti tak majú predošlé nápady pred očami, čo im slúži na inšpiráciu pri tvorbe nového nápadu, alebo na obmenu prvotného. Staršie deti môžu kresliť nápady samy.
- Vyhodnotenia sa zúčastňujú všetci, každé dieťa dostane priestor zahlasovať za najlepší nápad.
Príklad z praxe:
Pred oslavami Dňa matiek si častokrát lámeme hlavu nad tým, čo také kreatívne s deťmi vyrobiť, čo by mohli mamičke podarovať ako darček? Hodiny prezeráš pinterest alebo gúgliš pohľadnice so srdiečkami či návod na skladané papierové kvety. Toľko zabitého času!
Kašli na to, buď lenivá učiteľka, využi brainstorming! 😀
Deti sedia v kruhu na koberci v uvoľnenej, priateľskej atmosfére v rannom komunikačnom kruhu.
Uprostred je veľký prázdny plagát papiera, na ktorý môže učiteľka i deti svoje nápady zakresľovať.
Cieľ: Vymyslieť darček pre mamičku ku dňu matiek.
Otázka 1: Čo by tvoju mamičku najviac potešilo?
Spontánne nápady môžu byť: kvety, káva, obrázok, srdiečko, čokoláda, dáždnik, báger, topánky, objatie, pusa, koláč, traktor, zubná pasta, voňavka, pesnička, mačiatko, dovolenka pri mori, …všetky si zapíšeme/zakreslíme.
Tu by mala nastať prestávka, resp. iná aktivita, aby sme nevyberali „naj nápad“ ihneď „za horúca“, ale nechali si myšlienky a nápady uležať a utriediť v hlave. Častokrát po krátkej pauze prídu aj nové kreatívne nápady.
Otázka 2: Pozri sa na všetky nápady – čo z toho, čo sme si zapísali, sa ti páči najviac?
Každé dieťa dostane priestor vyjadriť svoj názor, čo sa mu z odpovedí páči najviac – napr. nápad, resp. obrázok na plagáte zakrúžkuje fixkou, alebo každé dieťa dostane do ruky 1-2 predmety (napr. kocky zo stavebnice), ktoré uloží na obrázok, čím zahlasuje za daný nápad.
Vyhodnotíme nápady, ktoré získali najviac hlasov, môže ich byť pokojne viac – napr. obrázok, mačička, dovolenka pri mori
Výsledné nápady sa pokúsime skombinovať – Tak teda namaľujme obrázok mačičky, ako leží na dovolenke pri mori – Čo myslíte, potešil by takýto darček mamičku?
Ak áno – môžeme začať maľovať.
Ak nie, hlasujme ďalej!
Pribudla nám voňavka? Super! Vyrobme pre mamičku voňavku v tvare mačičky, ktorej vôňa jej pripomenie dovolenku!
Ozdobme pohárik od výživy nalepením srdiečok, palmy, delfíny (akože dovolenka), či mačičky, na vychádzke doň natrháme pár voňavých kvetov, zalejme vodou, primiešajme trblietavé ingrediencie a originálny darček – autorská voňavka pre mamičku je na svete;)
Čo všetko som pomocou brainstormingu získala?
- U detí som efektívne využila čas na podporu komunikácie, socializácie, tvorivosti, budovanie sebahodnoty i rešpektovanie názorovej rôznorodosti.
- U seba som ušetrila čas domácej prípravy zbytočným hľadaním nápadov na aktivity, ktorý som mohla využiť inak.
- Splnenie cieľa – vymysleli sme nápad na produkt, ktorý splnil účel – mama sa darčeku poteší o to viac, že sa jedná o výmysel jej dieťaťa;)
Samozrejme, okrem „cieľa brainstormingu“ napĺňam i výkonový štandard a vzdelávací cieľ, ktorý môžem naformulovať napríklad takto:
Výkonový štandard: Aktívne a spontánne nadväzuje rečový kontakt s inými osobami – deťmi i dospelými.
Cieľ: Dieťa sa aktívne zapája do brainstormingu, bez zábran komunikuje svoje nápady pred celým kolektívom.