Skip to content

Ranný KOMUNIKAČNÝ kruh v materskej škole

Ako, kedy a prečo je vhodné využívať v materskej škole tzv. ranný komunikačný kruh.

 

Dobré ráno, milé deti, aj dnes na nás slnko svieti.
Čo nás čaká a čo nie, o chvíľu sa dozvieme..

 

Ranný komunikačný kruh má v predprimárnom vzdelávaní viacero výhod:

  1. Rozvoj rečových schopností – Deti sa učia vyjadrovať svoje pocity, názory a zážitky.
  2. Sociálna súdržnosť – Posilňuje sa pocit spolupatričnosti a vzájomného rešpektu.
  3. Emocionálna inteligencia – Deti sa učia pomenovať a spracovávať svoje emócie.
  4. Zlepšenie koncentrácie – Striedanie slova a počúvanie druhých podporuje pozornosť.
  5. Rituál a istota – Pravidelnosť vytvára pocit bezpečia a predvídateľnosti dňa.

Tento rituál pripravuje deti na efektívnu komunikáciu a spoluprácu v kolektíve.

Deti dostaneš do kruhu jednoduchým a hravým pokynom, napríklad riekankou:

Za ruky sa chytíme, veľké kolo spravíme.
Ešte sme sa nechytili, veľké kolo nespravili..
..a už sme sa chytili, veľké kolo spravili!

Starším deťom postačí aj:

Jeden, dva, tri, štyri, päť,
v kruhu sedím pekne hneď.

 

Ideálne je mať v triede jeden z TOP 10 vecí, ktoré každá učiteľka MŠ musí mať

= menší kruhový koberček, okolo ktorého si deti vedia posadať raz-dva👌

deti-v-rannom-kruhu-mš

Ranný kruh zahájime spoločným pozdravom

  • Týmto každodenným úvodom posilňujeme triednu klímu, deti sa tu môžu držať za ruky a vnímať kolektív kamarátov ako jeden celok.
  • Zároveň tým koncentrujeme ich pozornosť na najbližšie úlohy. 
  • Tu je zopár príkladov na úvodný pozdrav, ktorý povedia všetky deti naraz spoločne:

Dobré ránko detičky,
usilovné včeličky.

Každá sadne si do úľa,
kamaráta ticho počúva.

ranny kruh
lienka-200x200

Dobré ráno lienky milé,
ďakujem za pekné chvíle,
ktoré s kamarátmi máme,
keď sa spolu rozprávame/pekne hráme.

Dobré ráno žabiatka,
od pondelka do piatka!
Kto má slovo počúvame,
do reči mu nekvákame.

ranny kruh
sovicka-200x200

Dobré ráno sova hlási,
počujem tu dáke hlasy!
Tak ako vždy v tento čas,
dostane slovo každý z nás.

Kamaráti, dobré ráno,
pred nami je nový deň,
to, čo mám dnes na srdiečku,
o chvíľu vám rozpoviem.
Ale nezabúdajme,
druhého počúvajme!

Nakreslím si okienko,
spravím doňho kuk,

dám si prštek na pusu
a už ani muk!

(sprevádzame ukazovaním rukami)

Kamarát, kamarát, to je ten, koho mám rád.
Pomôže mi, poradí, po rúčke
(líčku, vláskoch, chrbátiku..) ma pohladí.

Všetci sme tu kamaráti
a máme sa veľmi radi.

Dobré ráno, dobrý deň, nech je krásny tento deň.
Otvoríme očká, napneme si ušká.
Srdiečko sa otvorí, lebo priateľ hovorí.
Kto nechce nič vravieť, môže tíško sedieť.
Keď ho niečo napadne, počká, kým je na rade.

Ako si rozdeliť ranný kruh v priebehu týždňa podľa lenivej učiteľky

  • PONDELOK – otázky týkajúce sa osobných potrieb dieťaťa, dať priestor na voľné vyrozprávanie sa

„Čo si zažil cez víkend doma? Čo máš nové? Čím sa chceš pochváliť?“

  • UTOROK, STREDA, ŠTVRTOK – otvorené otázky týkajúce sa preberanej témy
  • PIATOK – otvorené otázky týkajúce sa hodnotenia a sebahodnotenia

„Čo sa ti tento týždeň najviac páčilo? Čo sa ti podarilo? Z čoho si mal radosť?“

Úlohy nekombinujem, nekomplikujem ale NABAĽUJEM

Čo to znamená? Jeden a ten istý cieľ napĺňam v priebehu celého týždňa – pomaly, postupne, krok za krokom. Ukážem na príklade:

„Dieťa sa dokáže v kolektíve predstaviť.“

Pokyn: „Ahoj nový kamarát, vitaj a predstav sa nám!“

  • PONDELOK: Pozdraví sa. Predstaví sa krstným menom.
  • UTOROK: Pozdraví sa. Predstaví sa krstným menom a priezviskom
  • STREDA: Pozdraví sa. Predstaví sa celým menom a povie, koľko má rokov
  • ŠTVRTOK: Pozdraví sa. Predstaví sa celým menom, povie, koľko má rokov a kde býva (obec).
  • PIATOK: Pozdraví sa. Predstaví sa celým menom, povie, koľko má rokov, kde býva a povie, čo má rád. (predmet, činnosť..)

V piatok si viem krásne diagnostikovať, na akej úrovni dieťa zvládlo cieľ naplniť:)

deti-v-rannom-kruhu-mš (2)

Ak chceš viac praktických príkladov, alebo potrebuješ poradiť niečo konkrétne ohľadom ranného kruhu, napíš mi – ak viem, rada pomôžem:)