Aktivita o zaľúbenom zajkovi na celý deň:)
Zaľúbený zajko je výchovno-vzdelávacia aktivita, v priebehu ktorej si deti precvičia zo psychomotorickej oblasti maľovanie, strihanie, lepenie; zapoja kognitívnu oblasť naučením sa krátkej básničky a tiež zo socio-afektívnej oblasti si uvedomia smutný pocit samoty i šťastie z prítomnosti toho, koho máme radi.
Motivácia: V sede v kruhu zarecitujem deťom básničku Zaľúbený zajko, ktorú sprevádzam ukazovaním na rukách. Začnem smutným tónom a vyformovaním „zajka“ jednou rukou (jednoducho: ukazovák + prostredník sú uši), ku ktorému sa veselo pridá druhá ruka-zajko. Deti sa spontánne zapoja a ukazujú zajkov svojimi rukami.
Zaľúbený zajko
Bol raz jeden zajko sám,
ach, smutný som, len sám sa hrám 🙁
Zajačica malá milá,
hneď sa k nemu pritúlila 🙂
Odvtedy za mrkvami,
ľúbivo sa muckali! 😀
Ako robí zajko? Muc-muc-muc!
Priebeh: Deti si rozdelím do troch skupín.
Prvá: rozdám maňušky zajkov aj iných zvieratiek, s ktorými sa môžu voľne hrať na tému básničky – najprv sú smutné-osamelé a potom veselé, keď sa spolu hrajú, tancujú, spievajú, zabávajú.. vydávajú zvuky zvierat veselo i smutne.. (starším/zručnejším deťom dám k hre počúvať/porovnávať zvuky zvierat a uvažovať, či je zvieratko podľa zvuku zvieratko spokojné alebo smutné.. ak nemám práve k dispozícii CD so zvukmi, google ponúka funkciu zvukov zvierat – stačí do vyhľadávača zadať „ako robí zajac“ alebo iné..)
Druhá: maľuje vodovými farbami „podklad“ výtvarného zobrazenia básničky. Pokyn: Vyber si iba dve farby – jedna bude najobľúbenejšia farba zajka, druhá zajačice. Jednou farbou vymaľuj vrchnú a druhou spodnú časť výkresu tak, aby sa uprostred pekne stretli. Maľuj dlhými čiarami od jedného okraja až po druhý okraj. Deti pracujú samostatne. Dáme schnúť..
Tretia: pracovná skupina, s ktorou pracujem individuálne – rozdám šablónu zajka. Pokyn: Opatrne a presne prelož papier so zajkom podľa vyznačenej čiary. Teraz vidíme iba jedného smutného zajka. Keď budeme dôkladne strihať iba po vyznačenej čiare, stane sa kúzlo a vyčarujeme mu kamarátku! Deti strihaním preloženého papiera na polovicu vystrihnú naraz dvoch zajkov, ktorých po roztvorení ľubovoľne dokreslia.
Na druhý a tretí deň skupiny prestriedam tak, aby sa každé dieťa ocitlo v každej činnosti a v závere malo hotovú výtvarnú prácu s dvoma zaľúbenými zajačikmi:) Skupiny sa vzájomne ohodnotia – každá vystúpi so svojimi výtvarnými dielami a zarecituje kamarátom básničku. Zvyšné dve skupiny ju ocenia potleskom.
Šablónu na vystrihnutie zajkov si môžeš stiahnuť tu: