Skip to content

Kupujeme hračky do materskej školy

V materských školách sa tešíme veľkému privilégiu (či stresu?), keďže u nás sa pod stromčekom objavia darčeky ešte skôr ako kdekoľvek inde! 😀

Hračky, ktoré kupujeme do škôl, musia spĺňať viaceré kritériá, a to teraz nemyslím na všelijaké bezpečnostné certifikáty..

Treba si uvedomiť, že bežne dostupné hračky sú prioritne určené pre čo najširšie spektrum zákazníkov, teda rodičov, ktorí ich kupujú pre svoje jedno-dve deti.

U nás v MŠ je tá istá hračka vystavená neporovnateľne väčšej záťaži. Je fakt rozdiel kúpiť plastové autíčko pre 1 chlapčeka a pre 10, ktorí sa oň budú hádať, hádzať ho, a ak aj nie, budú sa pri ňom striedať a určite si odložené na polici „oddýchne“ menej, ako u toho jedináčika. Bábiky detto..

Skúšala som to vyriešiť logicky a kúpiť tých autíčok a bábik viac. A vieš čo? Aj keď kúpiš tých áut viac, oni sa aj tak budú hádať o nejaké jedno konkrétne – pretože ho má ten druhý v rukách a teda je určite lepšie ako to, čo držím ja!

  • Prečo mu to berieš, vezmi si druhé, pozri koľko ich tam je!
  • Ale ja chcem TOTO!!!

Poznávaš to? 😀

kocky

Takže prax ma naučila, že aj tu je menej viac.

Že deti sa predsa musia aj pohádať o hračku.

Že tá hádka ich tiež učí:

  • uvedomiť si, že je nie je jediné na svete
  • naučiť sa ovládať svoje emócie, to sa dá len prežívaním
  • vydiskutovať si argumenty
  • asertívne reagovať, požičať, dohodnúť sa
  • hrať sa spolu

Toto sú priam cnostné vlastnosti hračky, o ktorú sa deti pohádali! 😀

Aby mnou volené hračky vydržali všetky takto dôležité hádky, tú škôlkarskú záťaž, uvažujem nad týmito kritériami:

1.KVALITNÝ MATERIÁL A PREVEDENIE

Určite mi dáš za pravdu, že vám drevené hračky vydržali vždy dlhšie ako plastové.

Dostať dokonca aj drevené nepokrčiteľné pexeso 😀

Penové či gumové loptičky, sú vhodnejšie na cvičenie, kotúľanie, hádzanie, ako plné tvrdé, či naopak tie duté tenkostenné, ktoré sa po stlačení už nevrátia do pôvodného tvaru a môžete nimi triafať tak do koša – odpadkového. Kolky hráme zväčša vonku, kde lepšie poslúžia ťažšie drevené – len tak ich nesfúkne vietor ako ľahké plastové, deťom sa pohodlnejšie stavajú, lebo spoľahlivo stoja aj na hrboľatejšom teréne.

Bábika s mäkkým telom sa ľahšie oblieka. (a menej bolí, keď sa ňou plesne :D) S vláskami sa dá česať, hladkanie je prirodzenejšie. Pozor na tie bábiky, ktoré majú v obchode na hlave čiapku, aby si neostala s deťmi v šoku ako ja, keď sme zistili, že je v skutočnosti plešatá a tie dlhé kadere jej vyrastajú len po obvode hlavy!

Stavebnica nech obsahuje dostatočne veľa dielov, aby pokryla kreatívne potreby viacerých detí naraz. Prípadne vezmi viac balení:)

Hračka s vlastným „obalom“ sa rýchlejšie uprace. Najmä tie menšie hry, ktoré sa ľahšie vedia postrácať, je fajn, ak majú svoje miestočko. Oslovilo ma toto človeče – je drevené, milé spracovanie vhodné pre naše včeličky, lienky, žabky, motýliky (triedy), má menej dielikov na počítanie, takže ho vydržia hrať a počítať i malé deti a hracia plocha je zároveň uzatvárateľná krabica, perfektné!

2.NEUTRÁLNOSŤ

V podstate väčšina hračiek by bola viac-menej neutrálna, pokiaľ by ich (pre mňa nepochopiteľne) samotné obchody nekategorizovali na vyslovene chlapčenské a dievčenské.. Napr. V e-shope si klikneš „pre dievčatá“ a tam veci do kuchynky.. pritom top kuchári sveta sú samý chlap! A naopak, mala som v triede dievčatko, ktoré milovalo dinosaury, pyžamo, papuče, všetko dinosaurové, čítala si o nich, vždy nového doniesla ukázať do škôlky.. a tie sú v kategórii hračky „pre chlapcov“, …

Ty nevyberáš hračku pre chlapca alebo pre dievča,
ale pre celú triedu:)

Pri výbere hračky preto vždy zvažujem, ako efektívne ju viem využiť a ako z nej čo najviac vyťažiť.

Napr. keď autá, tak radšej tie záchranárske, aby podnecovali k deju hry, využiteľné aj ako pomôcka k téme o doprave, o bezpečnosti, o profesiách..

Alebo ak puzzle, tak s obrázkom vhodným zároveň k určitej téme, o zvieratkách, o vesmíre.. a pod.

Napr. akékoľvek puzzle od GALT sú mega – mega veľké aj mega skvelé 😀 Skladať ich môže na zemi viac detí naraz a nebudú si „zavadzať“, pretože obrázok je fakt veľký. Čo oceňujem, že najväčšie zvieratká z obrázka sú samostatný dielik a teda ich viem využiť aj samostatne ako obrázok mimo puzzle.

3.AKTUÁLNOSŤ

Neviem ako u vás, ale každoročne sa mi v triede vedela nájsť taká zostava, ktorá k nejakej činnosti inklinovala viac ako k iným.

Jeden rok to bola „divadelná zostava“, kedy sa deti takmer dennodenne hrali nejaké divadielko. Mám divadlo rada, ale už ani mňa to toľko nebavilo čo ich 😀 Napriek tomu = práve preto, sme im nakúpili kopec maňušiek, to bolo radosti! Na tvorivé vymýšľanie bohato poslúžili aj mini prštekové – zahrá sa s nimi aj polovica triedy naraz a sú raz-dva upratané zhrnutím do vrecúška;)

A na rok, nová zostava detí, o tú kopu bábok ani nezavadila. To sa nám našli „konštruktéri“. Ale že všetko konštruovali, montovali, čo šlo aj nešlo. Tak sme nakúpili tieto úžasné magnetické stavebnice – lepší nápad sme nemohli dostať!

Poznáš svoj kolektív. K čomu ich to najviac ťahá?

Odhaľ ich talent,
a jednoducho kúp to, čo ho bude
ďalej rozvíjať.

Rada na záver: Nepreháňaj to.

Pri zahltení veľmi veľkým počtom hračiek
dieťa prichádza o príležitosti rozvíjať si fantáziu tak,
ako by to bolo nútené robiť pri ich nedostatku.

Moja vtedy 3 ročná dcéra nemala v izbe detskú kuchynku. Len som si jedného dňa všimla, ako krúti úchytkou na komode, následne ju otvorí a zo šuplíka vyťahuje tanierik s korálkami: „Uvarila som Bianke halušky!“ Keďže kuchynku nemala, musela sa vynájsť, ako navarí 😀 

Aj preto mám rada naoko obyčajné predmety a hračky.

Raz sme odniekiaľ dostali takúto skvelú vec! Nevedela som ani, ako sa táto stavebnica volá. V hračkárstve som im opisovala, že potrebujem dokúpiť takú TYČINKOVÚ stavebnicu, ale ani „gúgel“ mi ju nenašiel. Až kým vysvitlo, že hľadám SLAMKY 😀 Nekonečno sme toho z nich nastavali, oplotenie pre zvieratá, klietky v zoo, raketu, loď, bazén, prekážkovú dráhu, podložku na skákanie, cestičky, rôzne obrazce.. naozaj sme fantázii odkryli nové brány, ešte aj fúkať sa dá cez to, rozfukovali sme farby, robili bubliny.. Veď sú to (ne) obyčajné slamky.

Keď sa už ozaj neviem rozhodnúť, že čo – KNIŽKA je VŽDY DOBRÝ NÁPAD!

Nevieš si vybrať z veľkého výberu kníh?
Inšpiruj sa v článku, kde vyberám
TOP 10 knižiek pre 3-4 ročné deti

A ty? Na akú hračku nedáš dopustiť?
Čo sa ti v triede naozaj osvedčilo?

Napíš mi na lenivaucitelka@gmail.com

 

POČÍTAJTE
dni do Vianoc!
Každý deň
vyfarbi jedno okienko:)

Adventny-kalendar-300px

Leňoším aj na Facebooku a Instagrame - rada ťa uvidím aj tam!:)

like-leniva-ucitelka

 

Vieš o tom, že..

členstvo-banner