Ako zistiť a tiež zvýšiť úroveň porozumenia textu u detí v materskej škole.
1.KROK – dbám na výber VHODNÉHO TEXTU
= rozširovanie slovnej zásoby, štylizácia prispôsobená detskému čitateľovi, dĺžka, prepojenie s vlastnými skúsenosťami dieťaťa, morálny odkaz príbehu a pod..
2.KROK – čítam v POKOJNEJ ATMOSFÉRE
= dieťa je v pohodlnej polohe usadené, príp. leží, nie je rušené a rozptyľované vonkajšími vplyvmi, cíti sa dobre a v pohode..
3.KROK – nové, zastarané, neznáme slová, prirovnania a i. VYSVETLÍM IHNEĎ
= napr. čo to znamená, že niekomu „zamrzol úsmev na tvári“? Mesiačik Sečeň, to bol zimný mesiac január.. a pod.
4.KROK – bezprostredne po prečítaní textu KLADIEM OTÁZKY
= otázky sú prispôsobené textu, veku a úrovni detského čitateľa (resp. poslucháča) v poradí od najnižšej úrovne porozumenia textu po najvyššiu, nasledovne:
1.Úroveň: ZAPAMÄTAŤ, POROZUMIEŤ = Schopnosť identifikovať informácie explicitne formulované v texte.
Pýtam sa postavy, predmety, javy
Vymenuj, aké postavy boli v rozprávke?
Bola tam aj táto postava? Áno/Nie
Čo bolo na začiatku?
Čo sa stalo potom?
Čo sa stalo nakoniec?
2.Úroveň: APLIKOVAŤ, ANALYZOVAŤ = Schopnosť dedukovať z textu (čitateľ vyvodzuje z textu informácie, súvislosti, ktoré v ňom nie sú formulované explicitne), inferenčné myslenie.
Pýtam sa na súvislosti, dôvody, opis
Zdôvodni, prečo sa to stalo..?
Opíš, ako sa to stalo?
Ktorá postava bola dobrá/zlá?
Aké má vlastnosti postava ..
Prečo, podľa čoho si to myslíš?
Uveď ďalší príklad na..
Nakresli, ako vyzeral..
3.Úroveň: HODNOTIŤ, TVORIŤ = Schopnosť interpretovať a integrovať informácie z textu (čitateľ konštruuje význam nad rámec textu, pričom využíva svoje predchádzajúce poznatky, vedomosti a skúsenosti).
Pýtam sa na hodnotenie, názor, pocity, kreativitu
Ako sa zachovala táto postava? Správne/nesprávne
Ako by si zachoval, cítil ty..?
Vymysli, ako mohol príbeh pokračovať ďalej..
Čo by sa stalo, keby..?
Akú postavu by si do príbehu pridal, z príbehu vynechal?
5.KROK – „rozoberiem“ text a VYŤAŽÍM Z NEHO ČO NAJVIAC
Nepotrebujem ani kreativitu k tomu, aby som dokázala plnohodnotne pracovať s jedným textom celý týždeň:
- maľujeme ilustrácie – Namaľuj postavu vodníka podľa opisu v príbehu.
- modelujeme/staviame prostredie príbehu – Postav zo stavebnice chalúpku/hrad z príbehu. Postav cestu, kadiaľ šlo vajce na vandrovku..
- hráme rolové hry, verbálna komunikácia – Rozprávaj/správaj sa ako namyslená princezná, udatný rytier..
- emócie, neverbálna komunikácia – Zatvár sa ako vystrašené prasiatko / ako rozzúrený vlk
- hľadáme/vyrábame kostýmy a rekvizity – Obleč sa ako kocúr v čižmách. Obleč sa ako Popoluška. Vyrobme si čarovné zrkadlo.
- spievame tematicky príbuzné piesne – Čo si mohla pospevovať Červená Čiapočka, keď išla lesom? (akákoľvek o kvetoch..) Akú pesničku mohli medvede naučiť Zlatovlásku? (napr. Medveďku, daj labku)
- recitujeme tematicky príbuzné básne – Akákoľvek, ktorá súvisí s textom / príbehom.
- hráme sa hudobno-pohybovú hru – Akú hru poznáme o medveďovi? Akú hru vieme, kde tiež vystupuje koza, vlk..?
- tanec a pohyb – Zatancujeme si ako Popoluška na bále. Ako si zatancovali prasiatka, keď sa zbavili vlka. Kráčaj ako obor / ako trpaslík..
- práca s knihou – nájdi obrázok akejkoľvek postavy z príbehu a ukáž nám ho
- maľované písanie a čítanie – Vyfarbi/dokresli obrázky k textu. Čítaj podľa obrázkov.
- matematika – Koľko bolo kozliatok na začiatku? Koľko ich bolo, keď vlk zjedol prvé tri? Zoraď tanieriky pre medvediu rodinu od najväčšieho po najmenší. Pomôž Popoluške roztriediť.. Spočítaj, koľko priniesla Maruška jahôd..
- zdravotné cvičenie – Rozcvičíme sa ako dedko, keď naberal silu na vytiahnutie tej obrovskej repy! Vydýchame sa ako drak chrliaci oheň..
- xxx ďalšieho, čo ťa napadne 🙂