Skip to content

POROZUMENIE TEXTU A PRÁCA S TEXTOM v materskej škole

Ako zistiť a tiež zvýšiť úroveň porozumenia textu u detí v materskej škole.

 

1.KROK – dbám na výber VHODNÉHO TEXTU

= rozširovanie slovnej zásoby, štylizácia prispôsobená detskému čitateľovi, dĺžka, prepojenie s vlastnými skúsenosťami dieťaťa, morálny odkaz príbehu a pod..

2.KROK – čítam v POKOJNEJ ATMOSFÉRE

= dieťa je v pohodlnej polohe usadené, príp. leží, nie je rušené a rozptyľované vonkajšími vplyvmi, cíti sa dobre a v pohode..

3.KROK – nové, zastarané, neznáme slová, prirovnania a i. VYSVETLÍM IHNEĎ

= napr. čo to znamená, že niekomu „zamrzol úsmev na tvári“? Mesiačik Sečeň, to bol zimný mesiac január.. a pod.

4.KROK bezprostredne po prečítaní textu KLADIEM OTÁZKY

= otázky sú prispôsobené textu, veku a úrovni detského čitateľa (resp. poslucháča) v poradí od najnižšej úrovne porozumenia textu po najvyššiu, nasledovne:

1.Úroveň: ZAPAMÄTAŤ, POROZUMIEŤ = Schopnosť identifikovať informácie explicitne formulované v texte.

Pýtam sa postavy, predmety, javy 

Vymenuj, aké postavy boli v rozprávke?

Bola tam aj táto postava? Áno/Nie

Čo bolo na začiatku? 

Čo sa stalo potom?

Čo sa stalo nakoniec?

2.Úroveň: APLIKOVAŤ, ANALYZOVAŤ = Schopnosť dedukovať z textu (čitateľ  vyvodzuje z textu informácie, súvislosti, ktoré v ňom nie sú formulované explicitne), inferenčné myslenie.

Pýtam sa na súvislosti, dôvody, opis

Zdôvodni, prečo sa to stalo..?

Opíš, ako sa to stalo?

Ktorá postava bola dobrá/zlá?

Aké má vlastnosti postava ..

Prečo, podľa čoho si to myslíš?

Uveď ďalší príklad na..

Nakresli, ako vyzeral..

3.Úroveň: HODNOTIŤ, TVORIŤ = Schopnosť interpretovať a integrovať informácie z textu (čitateľ konštruuje význam nad rámec textu, pričom využíva svoje predchádzajúce poznatky, vedomosti a skúsenosti).

Pýtam sa na hodnotenie, názor, pocity, kreativitu

Ako sa zachovala táto postava? Správne/nesprávne

Ako by si zachoval, cítil ty..?

Vymysli, ako mohol príbeh pokračovať ďalej..

Čo by sa stalo, keby..?

Akú postavu by si do príbehu pridal, z príbehu vynechal?

predliterarna-gramotnosť

5.KROK „rozoberiem“ text a VYŤAŽÍM Z NEHO ČO NAJVIAC

Nepotrebujem ani kreativitu k tomu, aby som dokázala plnohodnotne pracovať s jedným textom celý týždeň:

  • maľujeme ilustrácieNamaľuj postavu vodníka podľa opisu v príbehu.
  • modelujeme/staviame prostredie príbehu – Postav zo stavebnice chalúpku/hrad z príbehu. Postav cestu, kadiaľ šlo vajce na vandrovku..
  • hráme rolové hry, verbálna komunikáciaRozprávaj/správaj sa ako namyslená princezná, udatný rytier..
  • emócie, neverbálna komunikácia – Zatvár sa ako vystrašené prasiatko / ako rozzúrený vlk
  • hľadáme/vyrábame kostýmy a rekvizityObleč sa ako kocúr v čižmách. Obleč sa ako Popoluška. Vyrobme si čarovné zrkadlo.
  • spievame tematicky príbuzné piesne – Čo si mohla pospevovať Červená Čiapočka, keď išla lesom? (akákoľvek o kvetoch..) Akú pesničku mohli medvede naučiť Zlatovlásku? (napr. Medveďku, daj labku)
  • recitujeme tematicky príbuzné básneAkákoľvek, ktorá súvisí s textom / príbehom.
  • hráme sa hudobno-pohybovú hru – Akú hru poznáme o medveďovi? Akú hru vieme, kde tiež vystupuje koza, vlk..?
  • tanec a pohyb Zatancujeme si ako Popoluška na bále. Ako si zatancovali prasiatka, keď sa zbavili vlka. Kráčaj ako obor / ako trpaslík..
  • práca s knihou – nájdi obrázok akejkoľvek postavy z príbehu a ukáž nám ho
  • maľované písanie a čítanieVyfarbi/dokresli obrázky k textu. Čítaj podľa obrázkov.
  • matematika – Koľko bolo kozliatok na začiatku? Koľko ich bolo, keď vlk zjedol prvé tri? Zoraď tanieriky pre medvediu rodinu od najväčšieho po najmenší. Pomôž Popoluške roztriediť.. Spočítaj, koľko priniesla Maruška jahôd..
  • zdravotné cvičenieRozcvičíme sa ako dedko, keď naberal silu na vytiahnutie tej obrovskej repy! Vydýchame sa ako drak chrliaci oheň..
  • xxx ďalšieho, čo ťa napadne 🙂

Jednoducho,
úplne všetko sa dá urobiť
s úplne každým textom!