Skip to content

Rizikové cviky v MŠ

Akým cvikom a pohybom by sme sa mali v materskej škole vyvarovať a prečo?

V škôlke CVIČÍME ideálne každý deň, vnútri i vonku, v rámci ranného cvičenia či krátkych telovýchovných chvíľok, s náčiním, s riekankami, S RADOSŤOU :)

Pre deti je pohyb mimoriadne dôležitý a preto by sme ich v ňom nemali nijako zvlášť obmedzovať.

Majme však na pamäti akési rizikové cviky (uvádzajú sa aj ako nevhodné, nežiadúce, nebezpečné či dokonca vyslovene zakázané). Nazývať ich „vyslovene zakázané“ však u mňa evokuje to, že akonáhle dieťa uvidím napríklad visieť na preliezke, pôjdem si nohy dolámať a čím najskôr zložím dieťa dole a zakážem mu na preliezke visieť, lebo je to predsa „zakázané“. Čo je samozrejme somarina, načo potom tie preliezky máme? 😀

A preto je fajn vedieť, kedy a za akých podmienok ten-ktorý pohyb a cvik môže predstavovať isté zdravotné riziko a kedy ho naopak môže dieťa vykonávať úplne v poriadku a bezpečne:)

RIZIKOVÝ
CVIK/pohyb
ODÔVODNENIE
/Čo hrozí?
ALTERNATÍVA
/Kedy áno?
Záklony hlavou v rámci rozcvičenia opakovane a v rýchlom tempe a v zlej polohe ramien (zdvihnuté ramená)
U menších detí záklony hlavy v stoji
hrozí upevnenie chybného držania hlavy a ramien

hrozí strata rovnováhy
a pád

v správnom postavení hlavy, to znamená pri vytiahnutí z ramien, je možné záklony vykonávať, stačí však do úrovne podhľadu na strop (nevyvracať oči vzad)
Záklony v bedrovej časti, mosty
Rýchlo vykonávané pohyby vo vzpore kľačmo – mačací chrbát, rýchle prehnutie a ohnutie chrbta
hrozí hyperlordóza v driekovej časti záklony môžu byť vykonávané za kontroly brušných svalov – v ľahu na boku, v kľaku,
prípadne v stoji s kontrolou učiteľa
Dlhodobé zotrvanie v jednej polohe alebo postoji Hrozí únava a preťaženie častejšie meníme polohy
striedame intenzitu zaťaženia alebo účinok cvičenia
Jednostranné zaťaženie – dlhší čas nemenná dynamická aktivita
Rovnaké aktivity v priebehu určitého obdobia
dieťa demotivuje a následne stráca záujem o cvičenie pripravujeme a striedame pestré aktivity
využívame rôzne náčinia a náradia
Záťaž vyššia ako 10 % hmotnosti tela (15 kg dieťa = max 1,5 kg)
Opačný problém – záťaž je príliš nízka
Hrozí preťaženie neosifikovaných kostí, nespevnených kĺbov a chrbtice 5-ročné dieťa častokrát nemá problém zodvihnúť alebo uniesť na chrbte svojho rovesníka, t. j. rovnakú hmotnosť
Vzpory
Visy
Vyťahovanie len za ruky,
prípadne za nohy
Hrozí preťaženie nespevnených kĺbov, kĺbových puzdier, väzív a svalov v prípade spontánnej hry, kde dieťa visí za ruky na preliezačke, sú tieto aktivity neobmedzené
visy a vzpory zmiešaného charakteru, čiže s oporou na nohy aj ruky (rebríky, siete, lezecké steny a iné)
Pri dvíhaní detí, prenášaní a pridržovaní je vhodné poskytovať dopomoc v oblasti panvy, predlaktia, ramien – nie len za ruky či nohy.
Rozštepy, príp. iné polohy v maximálnom rozsahu Neprimerané zväčšovanie kĺbového rozsahu keď polohu deti skúšajú samy, na základe príkladu alebo ukážky kamaráta, nie je potrebné ich obmedzovať, odradí ich náročnosť alebo bolestivosť cvičenia
Zoskoky z vyvýšeného miesta
Zoskoky na tvrdú podložku
Hrozí poškodenie chrbtice
a nosných kĺbov
zoskoky by sa mali vykonávať z max. výšky pása dieťaťa
pri doskoku používame žinenku/inú mäkkú podložku
aj pri spontánnej hre, kedy napr. deti skáču na dvore do trávy, ich vedieme k technike správneho zoskoku – aby pokrčili kolená a  „pérovali“
Kľak sedmo medzi pätami Hrozí riziko vzhľadom na vývoj postavenia kolenných kĺbov návyk kľaku sedmo sa snažíme u dieťaťa obmedziť i pri spontánnej aktivite/hre a ponúkneme mu alternatívu sedu skrížneho skrčmo alebo správneho vykonania kľaku sedmo
Rýchle lezenie vo vzpore kľačmo (štvornožky) dochádza k neprimeraným úderom kolien o podložku, čím sa môže koleno poraniť/poškodiť deti motivujeme skôr k lezeniu vo vzpore drepmo – vpred i vzad
Spontánne lezenie vo vzpore kľačmo je však dôležitou súčasťou dozrievania symetrického šijového reflexu, a preto v spontánnej forme ho nijako neobmedzujeme

Zdroj: Metodická príručka k vzdelávacej oblasti Zdravie a pohyb Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách

TAKŽE

X Netrénujeme vis s výdržou = nestopujem a nepovzbudzujem deti, kto vydrží čo najdlhšie visieť!
ALE,
nezakazujeme deťom visieť z preliezky, ak chcú a ako dlho chcú..

X Nerobíme preteky, ktorý „psík“ po štyroch prebehne cez triedu tam a späť najrýchlejšie!
ALE,
nezakazujem hrať sa na štvornožkujúceho psíka..

X Nesúťažíme o najväčšieho siláka triedy dvíhaním závaží!
ALE,
nevadí, keď sa dieťa samo pokúša nadvihnúť kamaráta..
ktorý určite váži viac ako 1,5 kg 😉