Akým cvikom a pohybom by sme sa mali v materskej škole vyvarovať a prečo?
V škôlke CVIČÍME ideálne každý deň, vnútri i vonku, v rámci ranného cvičenia či krátkych telovýchovných chvíľok, s náčiním, s riekankami, S RADOSŤOU :)
Pre deti je pohyb mimoriadne dôležitý a preto by sme ich v ňom nemali nijako zvlášť obmedzovať.
Majme však na pamäti akési rizikové cviky (uvádzajú sa aj ako nevhodné, nežiadúce, nebezpečné či dokonca vyslovene zakázané). Nazývať ich „vyslovene zakázané“ však u mňa evokuje to, že akonáhle dieťa uvidím napríklad visieť na preliezke, pôjdem si nohy dolámať a čím najskôr zložím dieťa dole a zakážem mu na preliezke visieť, lebo je to predsa „zakázané“. Čo je samozrejme somarina, načo potom tie preliezky máme? 😀
A preto je fajn vedieť, kedy a za akých podmienok ten-ktorý pohyb a cvik môže predstavovať isté zdravotné riziko a kedy ho naopak môže dieťa vykonávať úplne v poriadku a bezpečne:)
RIZIKOVÝ CVIK/pohyb |
ODÔVODNENIE /Čo hrozí? |
ALTERNATÍVA /Kedy áno? |
Záklony hlavou v rámci rozcvičenia opakovane a v rýchlom tempe a v zlej polohe ramien (zdvihnuté ramená) U menších detí záklony hlavy v stoji |
hrozí upevnenie chybného držania hlavy a ramien
hrozí strata rovnováhy |
v správnom postavení hlavy, to znamená pri vytiahnutí z ramien, je možné záklony vykonávať, stačí však do úrovne podhľadu na strop (nevyvracať oči vzad) |
Záklony v bedrovej časti, mosty Rýchlo vykonávané pohyby vo vzpore kľačmo – mačací chrbát, rýchle prehnutie a ohnutie chrbta |
hrozí hyperlordóza v driekovej časti | záklony môžu byť vykonávané za kontroly brušných svalov – v ľahu na boku, v kľaku, prípadne v stoji s kontrolou učiteľa |
Dlhodobé zotrvanie v jednej polohe alebo postoji | Hrozí únava a preťaženie | častejšie meníme polohy striedame intenzitu zaťaženia alebo účinok cvičenia |
Jednostranné zaťaženie – dlhší čas nemenná dynamická aktivita Rovnaké aktivity v priebehu určitého obdobia |
dieťa demotivuje a následne stráca záujem o cvičenie | pripravujeme a striedame pestré aktivity využívame rôzne náčinia a náradia |
Záťaž vyššia ako 10 % hmotnosti tela (15 kg dieťa = max 1,5 kg) Opačný problém – záťaž je príliš nízka |
Hrozí preťaženie neosifikovaných kostí, nespevnených kĺbov a chrbtice | 5-ročné dieťa častokrát nemá problém zodvihnúť alebo uniesť na chrbte svojho rovesníka, t. j. rovnakú hmotnosť |
Vzpory Visy Vyťahovanie len za ruky, prípadne za nohy |
Hrozí preťaženie nespevnených kĺbov, kĺbových puzdier, väzív a svalov | v prípade spontánnej hry, kde dieťa visí za ruky na preliezačke, sú tieto aktivity neobmedzené visy a vzpory zmiešaného charakteru, čiže s oporou na nohy aj ruky (rebríky, siete, lezecké steny a iné) Pri dvíhaní detí, prenášaní a pridržovaní je vhodné poskytovať dopomoc v oblasti panvy, predlaktia, ramien – nie len za ruky či nohy. |
Rozštepy, príp. iné polohy v maximálnom rozsahu | Neprimerané zväčšovanie kĺbového rozsahu | keď polohu deti skúšajú samy, na základe príkladu alebo ukážky kamaráta, nie je potrebné ich obmedzovať, odradí ich náročnosť alebo bolestivosť cvičenia |
Zoskoky z vyvýšeného miesta Zoskoky na tvrdú podložku |
Hrozí poškodenie chrbtice a nosných kĺbov |
zoskoky by sa mali vykonávať z max. výšky pása dieťaťa pri doskoku používame žinenku/inú mäkkú podložku aj pri spontánnej hre, kedy napr. deti skáču na dvore do trávy, ich vedieme k technike správneho zoskoku – aby pokrčili kolená a „pérovali“ |
Kľak sedmo medzi pätami | Hrozí riziko vzhľadom na vývoj postavenia kolenných kĺbov | návyk kľaku sedmo sa snažíme u dieťaťa obmedziť i pri spontánnej aktivite/hre a ponúkneme mu alternatívu sedu skrížneho skrčmo alebo správneho vykonania kľaku sedmo |
Rýchle lezenie vo vzpore kľačmo (štvornožky) | dochádza k neprimeraným úderom kolien o podložku, čím sa môže koleno poraniť/poškodiť | deti motivujeme skôr k lezeniu vo vzpore drepmo – vpred i vzad Spontánne lezenie vo vzpore kľačmo je však dôležitou súčasťou dozrievania symetrického šijového reflexu, a preto v spontánnej forme ho nijako neobmedzujeme |
Zdroj: Metodická príručka k vzdelávacej oblasti Zdravie a pohyb Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách
TAKŽE
X Netrénujeme vis s výdržou = nestopujem a nepovzbudzujem deti, kto vydrží čo najdlhšie visieť!
ALE,
nezakazujeme deťom visieť z preliezky, ak chcú a ako dlho chcú..
X Nerobíme preteky, ktorý „psík“ po štyroch prebehne cez triedu tam a späť najrýchlejšie!
ALE,
nezakazujem hrať sa na štvornožkujúceho psíka..
X Nesúťažíme o najväčšieho siláka triedy dvíhaním závaží!
ALE,
nevadí, keď sa dieťa samo pokúša nadvihnúť kamaráta..
ktorý určite váži viac ako 1,5 kg 😉