Rozvoj grafomotoriky v materskej škole.
Už v ranom veku dieťaťa, keď začína uchopovať farbičky, pastelky, je dôležité venovať pozornosť k upevňovaniu všeobecných zásad správneho písania. Nesprávne zafixované návyky sa neskôr ťažko odstraňujú. Preto už v materskej škole dbáme na:
Navodenie príjemnej atmosféry: Dôležité je dieťa do písania nenútiť, ale skúsiť ho motivovať tak, aby to bralo ako príjemnú činnosť, ktorá ho bude baviť.
Uvoľnenie ruky: Ešte pred začatím písania precvičíme ruku, zápästie a prsty pomocou uvoľňovacích cvičení. Deti majú rady rôzne riekanky, ktorými pohyb ruky sprevádzajú, u starších stačí napríklad naznačiť pršanie dažďa, hru na klavíri a pod.
Napr. Každá rúčka má prstíčky (pohyby prstov),
zovrieme ich do pästičky (päsť),
buch-buch na vrátka to je rozprávka krátka (udieranie pästí jednu o druhú).
Ručičky sa spolu hrajú (napodobniť hru na klavíry/flaute..),
roboty sa neľakajú (otáčanie zápästí),
buch-buch na vrátka, to je rozprávka krátka (udieranie pästí).
Zdravé sedenie: Dieťa pri kreslení má sedieť na celej ploche sedadla, dbáme na to aby sa „nehrbilo“. Má mať obe chodidlá celou plochou položené na podlahe, čím sa zabezpečí, aby sa dieťa rôzne nekrútilo. Kolená má mierne od seba, panva má byť mierne preklopená dopredu a chrbát vzpriamený. Správne sedenie je dôležité nielen pre efektívny nácvik písania, ale hlavne pre zdravý vývoj chrbtice.
Osvetlenie: Myslite na to, že dieťa si nesmie pri písaní tieniť. Svetlo má dopadať na písaciu plochu u pravákov mierne zľava a spredu, nie priamo zboku, u ľavákov z pravej strany. Svetlo nemá byť príliš intenzívne, aby dieťa neoslňovalo a nepoškodzovalo mu zrak. Lampa nesmie vytvárať žiadne farebné efekty a svetelné kontrasty.
Sklon papiera: Sklon papiera ovplyvňuje aj sklon písma. Správne natočenie je u pravákov smerom vľavo, tak aby pravý roh zošita smeroval doľava nahor. U ľavákov je to naopak natočenie u nich nie je podmienkou. Pokiaľ mu vyhovuje mať riadky vodorovne, rešpektujme to.
Správny úchop: Pero/ceruzku treba držať palcom a prostredníkom. Ukazovák by mal byť položený ľahko zhora, palec pero drží a prostredník ho podopiera. Deti si to môžu prirovnať k sypaniu zrna sliepočkám. Veľký tlak alebo kŕčovité držania písacích potrieb môže byť príčinou roztraseného písma. Aby bol rodič pre dieťa príkladom, aj on sám by mal doma správne držať pero a malému dieťaťu ho vkladať do rúk už od začiatku, ako bude chcieť kresliť alebo písať.
Kresliace a písacie pomôcky: Dnes sú k dispozícií perá aj ceruzky ergonomickou úchopovou zónou v tvare trojuholníka, ktoré navádzajú dieťa na správny úchop. Ak dieťa príliš tlačí na papier, tak sú vhodné farbičky s mäkkou tuhou, príp. je vhodné pri kreslení používať mäkký štetec, ktorý hravou formou odúča od tohto zlozvyku.
Čas písania: Menšie deti necháme písať len tak dlho, ako ich to baví. Pri starších môžeme dobu postupne predlžovať. Na začiatku školskej dochádzky by čas písania nemal presahovať 10 minút.