Aktivity pre deti, prostredníctvom ktorých sa hravou formou oboznamujú nielen s geometrickými tvarmi.
Hádanka:
Kožúšok má sivý, všeličím sa živí.
Poje syr aj suché kôrky, rada chodí do komôrky.
Čo je to? 🐭
Ranné hry:
Deti vystrihujú z farebného papiera geometrické tvary, ktoré pomenúvame a triedime. Hotové šablóny s predtlačenými tvarmi na vystrihovanie si môžeš stiahnuť nižšie.
Ranný komunikačný kruh:
Využijem maňušku myšky:) a prečítam krátky príbeh o myške Labužníčke:
Kladiem otázky na zistenie porozumenia textu primerane veku a úrovni danej skupiny detí:
1.úroveň – informácie explicitne formulované v texte:
- O akom zvieratku bola básnička? Aká bola myška? malá
- Čo myška našla? Aká bola hruda syra? veľká
- Čo z hrudy syra chcela vyrobiť?
2.úroveň – informácie nie sú explicitne formulované v texte, ale dajú sa z neho vyvodiť:
- Vymenuj, čo všetko vyhrýzla?
- Aký tvar mali dvere? Ukáž, aký tvar mali okná?
- Aký tvar mal komín? Čo zostalo zo syra nakoniec?
3.úroveň – dieťa interpretuje a integruje informácie z textu:
- Čo je to labužníčka? Čo to znamená?
- Prečo zostal len trojuholník? Chutila myške tá hruda syra?
- Podarilo sa myške napokon skrýš postaviť?
Čo sa asi stalo s myškou potom, ako zjedla tú veľkú hrudu syra?
Ako sa asi cítila? (bola šťastná, lebo jej veľmi chutilo, bolelo ju brucho, bola smutná, lebo nemá skrýš..)
Prečítaj si viac o práci s textom v materskej škole
Ranné cvičenie:
Motivujem myškou – rozohrejeme sa naháňačkou „na mačku a myšky“.
Zdravotné cvičenie s kruhmi (geometrický tvar). Prekážková dráha okolo malých kruhov, cez veľký kruh hula-hop, preskakovanie cez kruhy, podávanie, krúženie a pod. prispôsobené veku/úrovni/cieľu.
TIP na HRU č.1 – „Myši do diery, myši von z diery“
Deti skáču znožmo do kruhov uložených na zemi. Na povel „Myši do diery!“ skočia znožmo dnu, na „Myši von z diery!“ vyskočia znožmo von.
TIP na HRU č.2 – „Ide kocúr!“
Po triede rozmiestnime kruhy voľne po zemi, o 1 kruh menej ako je počet detí. Deti (=myši) sa voľne pohybujú po triede okolo rozložených kruhov. Na povel „Ide kocúr!“ si rýchlo musia nájsť voľný kruh (=dieru, skrýš). Dieťa, ktoré si nestihne nájsť voľnú skrýšu „vypadáva“ (resp. ide sa obuť a umyť na desiatu 😀 ). Hráme, kým neostane posledná myška 🐭
Lenivý TIP! Tieto hry sa môžeme hrať aj na pobyte vonku, pričom kruhy stačí nakresliť kriedou na betónovú plochu, alebo si „dieru“ označiť napr. kameňom:)
Poďme takú myšku a myšaciu skrýš
z geometrických tvarov vyrobiť!
Aktivita:
Deti na základe vypočutého príbehu o myške Labužníčke zložia do celku vystrihnuté geometrické tvary a prilepia ich na papier. Vznikne tak jednoduchá ilustrácia k príbehu, ktorú vieme prispôsobiť veku/úrovni danej skupiny detí – napr. mladšie zložia z trojuholníkov a kruhov myšku a syr, staršie celý domček.
Dokreslíme (alebo nalepíme) očká, fúzy, chvost.. a ostatné detaily podľa ľubovôle:)
Popoludní alebo na druhý deň si môžu myšku Labužníčku vyfarbiť ako omaľovánku
a pokúsiť sa príbeh prerozprávať, alebo dokonca básničku zarecitovať,
alebo si zahrať divadlo? Nechám na vás!
Všetky materiály:
- Predtlačené geometrické tvary na vystrihovanie,
- text básničky na dve A4
- omaľovánky
si v PDF na vytlačenie
môžeš stiahnuť tu:










